X
تبلیغات
دین پژوهی - اوقات فراغت مفید باید متناسب با فرهنگ بومي باشد
اوقات فراغت مفید باید متناسب با فرهنگ بومي باشد
 
 

   
.

اجتماعی: عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) بر غنی سازی اوقات فراغت متناسب با فرهنگ بومي و همراه با هدفمندی تاکید کرد.

حجت الاسلام دکتر حسن علی اکبری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین در مورد مشخصات اوقات فراغت مفید به خبرنگار شبستان گفت: اوقات فراغت ابعاد گوناگونی دارد که تفریح، آموزش خواهی، استمرار یادگیری، افزایش مهارت های فردی و اجتماعی و توانمندی های درونی و بهبود کیفیت بخشی زندگی را در برمی گیرد اوقات فراغت در حقیقت برنامه ای است که در چارچوب تفریحی دیگران نبوده و گاهی جنبه فردی و یا جمعی به خود می گیرد که ورزش و مسافرات در این جایگاه تعریف می شوند و شکل فعال به خود می گیرد.

وی افزود: دیدن تلویزیون و مطالعه روزنامه نیز از فعالیت های غیرفعال برای گذراندن اوقات فراغت است، اوقات فراغت را می توان در غالب داوطلبانه و غیرداوطلبانه نیز تعریف کرد، اوقات فراغت داوطلبانه با مرخضی و در پایان هفته و یا مناسبت های مختلف تعریف می شود.

حجت الاسلام علی اکبری اظهار کرد: امروزه با توجه به شهری تر شدن زندگی ها و با توجه به پیشرفتی که در علم و تکنولوژی و رفاه و بهره مندی بشری به طور مستمر در حال وقوع است، پیوسته بر اهمیت اوقات فراغت افزوده می شود و فراغت به معنی واقعی بیشتر می شود، امکان رفاهی بالا، سرعت انجام وظایف، به طور طبیعی تعداد افراد دارای فراغت بال و فرصت بیشتر را افزایش می دهد، به همین جهت اهمیت اوقات فراغت رو به افزایش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به تصویب قطعنامه جهانی سازمان متحد تحت عنوان برنامه عمل جهانی برای جوانان تا سال 2000 اظهار کرد: در این قطعنامه پاسخی کل به سئوالات اوقات فراغت جوانان و ضرورت برنامه های مناسب دولت ها داده شد.

حجت الاسلام دکترعلی اکبری گفت: در این قطعنامه دولت ها موظف هستند که در برنامه ریزی ها و سیاست های جوانان ،فعالیت های اوقات فراغت را در نظر داشته باشند و نسبت به تخصیص بودجه های مناسبی اقدام کنند و نسبت به ایجاد کتابخانه های عمومی در مناطق شهری و روستایی اقدام کنند و جوانان را در تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و جهانگردی شرکت بدهند.

وی ادامه داد: در حقیقت اوقات فراغت مفید بکارگیری جوانان در عرصه های مختلف و استفاده هدفمند از اوقات فراغت افراد است که بعدها تعریف شد و عرصه های مختلفی برای آن در نظر گرفته شد، مثل عرصه های فرهنگ، هنر، محیط زیست و ارتقاء مهارت های فردی و اجتماعی، کارآفرینی و اشتغال زایی.

وی یادآور شد: در کشور ما با توجه به اینکه جوانان فرهیخته و رشد یافته و وارث شهیدان و مجاهدین هستند که تکالیف بزرگی مثل پیروزی انقلاب اسلامی و مشارکت جانانه و مجاهدانه در جبهه های جنگ و عرصه سازندگی را به انجام رساندند، ارضاء نیاز این جوانان کار سختی است، جوانان صدر انقلاب در جهاد سازندگی و نهادهای دیگر کارهاي عظیمی کردند که لازم است برنامه ای کامل در حد طرح های ملی برای آنها پیش بینی شود.

حجت الاسلام دكتر علی اکبری خاطرنشان کرد: ما می توانیم برای اوقات فراغت جوانان نیز تعریفي ارايه کنیم که جوانانی که مهارتی بلد هستند به افراد دیگر معرفی کنیم تا مثل یک سلول تمام مهارت ها و دانش خود را به دیگران منتقل کنند.

وی افزود: در زمینه اوقات فراغت در نظر گرفتن برنامه های شاد و بدون فساد و باتحرک از مشخصات اوقات فراغت مفید است، اما متاسفانه امروز عدم تحرک جوانان از مشکلات جدی است و این موضوع موجب نداشتن آمادگی در مواجهه با سختی ها است.

حجت الاسلام دكتر علی اکبری اظهار کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری هم آموزش و پرورش و هم بسیج سازندگی حرکت هایی را در زمینه اوقات فراغت انجام داده اند، اما این حرکت نسبت به نیاز ملی کار محدودی است و نیاز ملی در زمينه اوقات فراقت بسيار گسترده است.

وی گفت: شیوه های غنی سازی اوقات فراغت متناسب با فرهنگ و بوم و تاکید بر هدفمندی و سازندگی در ابعاد مختلف و شناسایی آن به مردم و استفاده از شیوه مشارکت فعال مردمي و معرفی تمام پتانسیل های به صورت هدفمند می تواند در جهت ایجاد یک اوقات فراغت مفید مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه می توان از دبیرستان ها و مراکزی که در تابستان به دلیل تعطیلی آموزشی بلااستفاده هستند، استفاده كرد.

وی اظهار کرد: استقبال مردم از آموزش در مساجد در توسعه کشور موثر بوده است و لازم است برخی از الگوهای اوقات فراغت ملی، منطقه ای و برخی محلی باشند و با ابتکار خاص اموری را که موجب نشاط جمعی است در نظر گرفت، اما ما اینکار را نکردیم و بیشتر در زمینه اوقات فراغت مقلد هستیم و نیازمندیم اوقات فراغت مخصوص اقلیم را تعریف کنیم.

پایان پیام/

+ نوشته شده توسط حسن علی اکبری در سه شنبه ششم مرداد 1388 و ساعت 8:30 |